Ahad, Ogos 15, 2010

Pembohongan Perniagaan Internet Siri 02

 "Nak niaga kat internet ka...Reti ker buat website, Tahu ker kod HTML.., Kena tau kod-kod tu dulu baru boleh niaga kat internet"

Sebelum saya mengulas isu pembohongan ini, barangkali anda sudah melihat web saya ini, so far design tak lak canggih sangat dan tak lah teruk sangat, saya rasa sedang-sedang gitu...

Untuk pengetahuan anda, tolong jangan tanya saya kod HTML, XHTML, XML, CSS, PHP, serta kod-kod yang lain, kalau ditanya juga, maka jawapan resmi saya ialah "entah...tak tau ler". Yang saya tahu ialah tanda ni (< br/ >)  bermakna enter...tu jer la yang saya tahu. Itupun kalau ditanya balik dia tu kod apa? "he he he", jawapan resmi jugak tu. Namun dalam kelemahan itu jugak, saya mampu membina laman web ini tanpa mengupah orang lain membuatnya, dan saya mampu untuk membina laman web orang lain.

Saya ada seorang makcik, dia bukan sahaja tidak ada kereta, malah lesen kereta pun dia tak ada, dan bukan sahaja dia tidak boleh membawa kereta, nak start injen keta pun dia tak tahu. Dalam kelemahannya itu juga dia adalah seorang peniaga yang berjaya. Dia boleh menghantar barang sambil berjumpa dengan pelanggannya. Apa yang dilakukan ialah dia menggunakan teknik leverage! Leverage Other People’s Expertise, Leverage Other People’s Time, Leverage Other People’s Money. Ringkas ceritanya, dia berjumpa jiran yang ada kereta, dan minta tolong untuk hantar barang, upahnya hasil jualan 50-50, kalau untung seribu, jiran tu dapat 500, sapa yang tak nak hantar.....

Dalam isu ini, kita tidak perlu untuk memahirkan diri dengan kod-kod yang diperlukan di internet, sebab ini juga lah saya membekalkan sistem DIY untuk membuat website, ia memang amat mudah dikendalikan, anda sendiri boleh melihatnya di demo yang saya paparkan disebelah kanan web ini.

Sekiranya anda mengalami masalah kos, anda boleh juga mencari kenalan anda sendiri dan menggunakan teknik bartering, dengan bertukar barang dengan barang. Sebagai contoh teman anda memberikan khidmat mereka logo untuk laman web anda, dan sebagai balasan yang setimpal dengan nilai, anda memberikan khidmat menulis surat jualan secara percuma kepada laman web rakan anda itu. Disini tiada wang digunakan, hanyalah servis atau kelebihan individu yang menjadi mekanisma pertukaran yang bijak. Kenalpasti kekuatan anda, fokus kepada kekuatan tersebut dan jadikan ianya sebagai mekanisma utama anda untuk mengaplikasikan teknik leverage yang saya sebutkan di atas.

Diharap catatan ringkas ini dapat memberi memberi sedikit mamfaat untuk dikongsikan bersama.

Tiada ulasan: