Ahad, Ogos 15, 2010

Pembohongan Perniagaan Internet Siri 01

Berniaga di internet adalah sama sebagaimana anda membuka perniagaan di pasar raya, dan jangan mudah terpedaya dengan janji janji manis dengan mendapat wang berjuta, kaya sekelip mata, tidak semuanya benar kerana di sana ada beberapa pembohongan yang perlu anda ketahui

Barrangkali anda sering dihidangkan dengan ‘kisah-kisah manis’ jutawan-jutawan Internet, atau jutawan senyap, yang pada akhirnya hanya meninggalkan impian kepada anda, dan anda terumbang-ambing mencari halatuju anda sendiri.

Realitinya ada yang benar dan ada yang tidak benar. Tidak ada kejayaan yang dikecapi dengan impian tanpa usaha, dan tidak ada kesenangan yang hakiki tanpa melalui ranjau berduri. Jangan hanya mendengar sipulan tu telah menjadi jutawan sahaja tapi tanyalah bagaimana dia berusaha untuk menjadi jutawan.

Marilah kita teliti apakah pembohongan yang sering dipersembangkan berkaitan dengan perniagaan internet.

1. “Letak jer apa barang kat internet tu, mesti laku punyer”

Cit kalinawu, tidak semua barang yang kita perkenalkan di internet terus mendapat sambutan, hal ini kena kembali kepada asas, “Produk yang mempunyai permintaan tinggi sahaja, ada harapan boleh terjual di internet”

Katakan anda hendak menjual santan kelapa yang telah diproses, anda melihat di timur tengah mana ada pokok kelapa, anda pun buat satu website dalam bahasa arab, cerita laa bagai nak rak, kebaikan santan kelapa ni..Siap dengan gambar gerak-gerak lagi…

Saya tidak menyatakan bahawa idea ni tak boleh pakai langsung, sebab kat sana saya tidak pernah melihat orang arab menggunakan santan kelapa, Cuma saya hanya melihat pak arab kokak kelapa tua dan makan kelapa tua cam tu jer..hu hu hu.

Saya bukan dari golongan otai yang berkelayakan untuk mengajar, tapi ingin berkongsi idea agar kita tidak terlajak perahu.

Cit panjang pulak celoteh ni ok saya ringkaskan. Sebelum melaksanakan idea baru dan ingin berniaga di internet pastikan
  1. Produk anda mempunyai permintaan yang tinggi
  2. Lakukan sedikit penyelidikan di forum-forum, online survey atau bertanya kekawan dan minta lah pandangan mereka sama ada secara offline atau melalui email.
  3. Setelah diyakini produk anda boleh “meletup” lakukan peromosi secara besar-besaran atau menurut kemampuan anda.
Ada beberapa lagi penipuan yang berlaku berkaitan dengan perniagaan internet. InsyaAllah saya akan sambung lagi cerita ini pada waktu yang terdekat. Semoga catatan ini dapat sama-sama kita manfaatkan.

Tiada ulasan: