Jumaat, Ogos 20, 2010

5 Langkah Memulakan Perniagaan Internet

Maklumat terbaru mendapati, perniagaan internet semakin digemari oleh masyarakat pada hari ini. Di anggarkan seramai 75 000 pelawat baru memasuki internet dan 100 000 website di cipta setiap hari. Jika di lihat pada hakikat ini, ia adalah suatu peluang yang amat menguntungkan dan tiada sebab anda tidak memulakan perniagaan internet dengan lebih kurang 500 juta pelanggan di internet.

Bagaimana Menjalankan Perniagaan Internet?

Perniagaan di internet terbahagi kepada dua iaitu samada anda mahu menjual produk atau tidak menjual produk. Menjual produk pula terbahagi kepada dua iaitu samada anda menjual produk sendiri atau menjual produk orang lain iaitu sebagai affiliate.  Jika anda menjadi ahli affiliate, anda hanya promosi produk orang lain dan anda mendapat komisyen daripada jualan tersebut bergantung kepada ‘perjanjian’ semasa ‘sign up’ borang affiliate. Mungkin anda mendapat 10%, 20%, 40% atau 50% daripada harga jualan.

Menjual Produk
Jika anda mempunyai produk sendiri untuk di jual, ia adalah sesuatu yang hebat! tetapi kebanyakan newbie yang baru hendak bermula, sebaiknya mulakannya dengan affiliate. Dengan menyertai affiliate, anda tidak perlu menerima bayaran pelanggan, sistem sokongan pelanggan, menjawab pertanyaan pelanggan, menghantar produk kepada pelanggan (jika ianya produk fizikal) dan sebagainya. Anda hanya perlu promosi, promosi, dan promosi…..itu saja.

Setelah cukup bulan (bergantung syarat dan terma), anda mendapat komisyen daripada jualan tersebut. Program affiliate yang terbaik adalah seperti Amazon.com, Clickbank dan sebagainya.

Jika anda sudah mahir dan mempunyai idea tentang menjual produk sendiri, ia amat bagus. Keuntungan daripada jualan adalah 100% milik anda dan anda hanya perlu membayar 30% atau 40% daripada jualan kepada affiliate anda. Anda tidak perlu sangat mempromosi, kerana affiliate anda promosikan percuma untuk anda…

Tidak Mempunyai Produk ?
Sekiranya anda tidak mempunyai produk, anda juga boleh menjual perkhidmatan di internet seperti membina blog atau website berbayar, menjadi perunding jualan, dan sebagainya. Pendek kata, anda gunakan kemahiran dan ilmu anda untuk mendapat duit.

Selain daripada itu, Anda boleh melakukan program Pay Per Click  seperti Google Adsense, Adbrite, dan sebagainya… Anda bekerja sebagai agen pengiklanan dengan meletakkan iklan daripada Google contohnya di website anda dan anda mendapat bayaran berdasarkan klik pelawat pada iklan tersebut. Cuma jangan melakukan amalan yang menyalahi prasyarat google.. kerana google lebih bijak daripada apa yang kita sangkakan.

Permulaan
Hanya 5 langkah untuk memulakan perniagaan internet anda. Tidak ada sesuatu jalan yang singkat untuk berjaya dan kaya…tetapi dengan 5 langkah ini, anda mampu dan BOLEH !

5 Langkah Yang Perlu Anda Lakukan
 - Bina website Anda
 - Perlu Tahu “Kuasa Kandungan” Website Anda
 - Dapatkan Traffik Ke Website Anda
 - Bina Komuniti Untuk Website Anda
 - Optimumkan Pendapatan Daripada Perniagaan Anda

Anda akan mendapati, duit hanya boleh diperolehi dengan melakukan langkah terakhir, tetapi tanpa langkah 1,2,3, dan 4 , anda tidak akan berada di tempat ke lima.

Berapa lamakah untuk anda berjaya optimumkan perniagaan dan wang mencurah-curah mengalir ke akaun bank anda? Ia sebenarnya bergantung kepada individu itu sendiri… Jika anda fokus pada perniagaan anda, mungkin masanya hanya sebulan atau kurang daripada itu. Jika anda tidak fokus, sudah tentu masanya lebih panjang. Mungkin 3 bulan atau 6 bulan… Anda yang pilih. Jika mahu cepat, buat cepat dan fokus…jika mahu lambat, buat lambat dan tidak fokus.

Langkah 1 : Bina Website Anda

Dalam membina laman web, anda boleh membuat dua pilihan, Pilihan pertama banyak cara atau perisian yang boleh digunakan untuk membina laman web seperti joomla, atau anda perlu belajar asas HTML dengan menggunakan perisian dreamweaver, dan dicantikkan website anda dengan perisian Photoshop dan Flash. Setelah website anda siap terbina anda perlu menyewa domain dan hosting. Semua rekabentuk website anda itu masih berada di komputer dan ia perlu dipindahkan ke dalam hosting dengan menggunakan perisian FTP. Teknikal-teknikal ini kadangkala menyebabkan beberapa orang yang bersemangat untuk membina perniagaan di internet merasa jemu dan terus gagal.

Pilihan kedua anda, kami di tempua.com menyediakan perkhidmatan membina dan merekabentuk laman web anda. Dengan sedikit upah anda akan memperolehi sebuah domain dan hosting serta laman web yang bersedia untuk membuat jualan. Anda juga akan diberi tunjuk ajar bagaimana mengemaskini website anda supaya anda tidak bergantung sepenuhnya kepada kami.

Langkah 2 : Perlu Tahu “Kuasa Kandungan” Website Anda

Untuk mengukuhkan ilmu berkenaan perniagaan internet anda, anda hendaklah selalu melawati blog-blog dan website yang pakar tentang perniagaan internet. Di internet, beratus-ratus atau beribu-ribu laman web yang boleh anda lawati dan ‘menuntut’ daripada pakar. Dalam langkah ini, anda sebenarnya memerlukan ILMU ! Cara yang lebih baik, anda dapatkan seorang mentor....

Yang AMAT PENTING, anda jangan sampai “overload” dengan ilmu-ilmu tersebut dan carilah hanya seorang atau dua mentor. Anda tidak memerlukan banyak mentor kerana akan Overload. Mentor 1 menyuruh anda melakukan perkara A, mentor 2 pula menyuruh anda melakukan perkara B manakala mentor 3 pula menyuruh anda melakukan perkara C pada suatu masa yang serentak. Anda akan pening dan tidak boleh fokus pada perniagaan anda. Saya ulangi….anda hendaklah FOKUS !

Berehat sekejap dan cuba fikirkan…

- Apakah kekuatan dan kebolehan anda… Anda sepatutnya membina perniagaan berdasarkan kekuatan dan kebolehan yang anda ada. Anda semestinya tahu kekuatan dan kebolehan anda…
   
    Kekuatan / Kebolehan = Bakat Semulajadi + Pengalaman + Ilmu dan Kemahiran

- Apakah minat anda dan anda boleh melakukannya tanpa jemu? Ini penting kerana jika anda melakukannya berdasarkan apa yang anda minat, pengetahuan tentangnya akan sentiasa “segar” dan “fresh”. Anda mempunyai banyak idea tentangnya dan masalah kebuntuan semasa menulis tidak berlaku. Dengan kandungan web yang sentiasa segar dan fresh, akan menarik lebih ramai pelawat ke website anda. Pelawat biasanya mahukan sesuatu yang fresh dan selalu di update…lebih-lebih lagi jika ianya adalah pelanggan tetap anda.

- Apakah jenis pertanyaan pelanggan tentang perniagaan anda?. Sebab itulah anda seharusnya pakar dalam target perniagaan anda dan bersedia dengan jawapan-jawapan yang ‘pakar’ apabila di tanya pelanggan.

Langkah 3 : Dapatkan Traffik Ke Website anda

Langkah seterusnya adalah menarik pelawat ke website anda. Walaupun website anda cantik tahap dewa sekalipun, jika tiada pelawat yang mengunjungi website anda, tiada gunanya. Ingat , para pakar internet menyatakan “pelawat adalah wang anda”. Tanpa pelawat, tiada wang…

Bagaimana mendapatkan pelawat ke website anda? Banyak caranya…. Salah satunya adalah menggunakan forum. Anda hendaklah aktif di forum dan apabila anda memberikan sebarang cadangan dan pandangan, sila tinggalkan signature anda. Contoh signature adalah seperti berikut:

Dalam berforum, tunjukkan kepakaran anda dalam sesuatu bidang dan sebaiknya, di bidang yang anda pakar dan ada kaitan dengan produk anda. Ini penting kerana pelawat yang memasuki sesuatu forum dan membuka sesuatu thread biasanya memang mencari sesuatu yang mempunyai kaitan dengan thread tersebut.

Selain daripada itu, anda boleh meningkatkan traffic ke website anda dengan bertukar link sesama para pengguna website. Sebaiknya, anda bertukar link dengan website yang mempunyai niche yang sama dengan anda.

Langkah 4 : Bina Komuniti Untuk Website Anda

Langkah seterusnya adalah membina komuniti untuk laman web anda. Apa yang di maksudkan disini adalah, membina pelawat setia ke website anda. Apabila pertama kali mereka melawat website anda, mereka teruja dan ingin melawat website anda lagi pada masa hadapan. Ini penting kerana jika anda menjual produk atau menyediakan perkhidmatan di internet, pelawat yang datang pada pertama kalinya biasanya tidak akan terus membeli produk atau perkhidmatan anda. Mereka sebenarnya inginkan layanan istimewa dan teguran anda. Sama seperti perniagaan konvensional, mereka juga ingin mendapatkan info yang lebih jelas berkenaan sesuatu produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan.

Langkah 5 : Optimumkan Pendapatan Daripada Perniagaan Anda

Sekarang adalah langkah terakhir anda. Langkah ini juga akan memaksimakan pendapatan perniagaan anda di internet selain produk yang anda jual.

Di internet, terdapat pelbagai sumber pendapatan yang boleh anda perolehi dengan menggunakan  laman web anda… Mahu atau Tak Mahu Sahaja… Antara program-program tersebut adalah Google Adsense

Kebanyakkan para usahawan internet dan mereka yang baru berjinak-jinak dengan perniagaan internet melakukan program Google Adsense. Ini adalah kerana, ianya adalah PERCUMA untuk menyertainya dan di bayar berdasarkan klik yang di terima daripada pelawat yang mengunjugi blog/laman web anda.

Tiada ulasan: